“Homo Novus” programma “Uzmanību, Austrija!”

Starptautiskais jaunā teātra festivāls “Homo Novus”, kas līdz šim notika reizi divos gados, sākot ar šo gadu kļūst par ikgadēju pasākumu un izmēģina jaunu formātu – izrāžu sēriju visa rudens garumā. Sācies septembrī ar Anta Hemptona izrādi “Statisti” un divām meistarklasēm laikmetīgās dejas un dramaturģijas jomā, oktobrī “Homo Novus” piedāvā programmu “Uzmanību, Austrija!”, kas iepazīstinās ar trīs šīs valsts laikmetīgā teātra un dejas māksliniekiem.

Programmu atklās aktrise un režisore Anna Mendelsone ar izrādi “Pieraudi man upi” 1. un 2. oktobrī Ģertrūdes ielas teātrī. Virtuozi izpildītās solo izrādes tekstu veido fragmenti no dažādās pasaules vietās reāli izskanējušām runām un diskusijām par klimata pārmaiņām, atklājot ar šo tematu saistīto balsu un viedokļu daudzveidību un noskaņojumu, kurā mijas bailes, dusmas, cerība un vienaldzība. Runājot citu tekstus, Annai Mendelsonei izdodas tiem piešķirt ļoti personisku skanējumu un sapludināt ar atklātu stāstu par pašas iekšējām “klimata pārmaiņām”. Izrāde ir saņēmusi balvu par labāko aktrises darbu vācu valodas zemju neatkarīgo teātru festivālā Impulse 2011. gadā un žūrijas balvu festivālā “Arena” 2010. gadā.

AnnaMendelssohn_CryMeaRiver

Anna Mendelsone “Pieraudi man upi”

4. un 5. oktobrī turpat Ģertrūdes ielas teātrī tiks izrādīts šīsvasaras festivālu hits – Simona Maijera dejas izrāde “Pienapuikas”. Mūziķis un horeogrāfs Maijers ir mācījies gan tautas deju Alpu ciematos, gan klasisko baletu Vīnē, gan laikmetīgo horeogrāfiju Briselē. Izrādē “Pienapuikas” četri dejotāji un mūziķi eksperimentē ar Alpu tautas mūziku un deju, viegli, asprātīgi un ar pietāti atbrīvojot šo dzirkstošo, dzīvības un simbolu pilno praksi no konvencijām un konservatīvisma un bagātinot ar sociālu jēgu, kas sagrauj tradicionālo priekšstatu par vīrieša lomu sabiedrībā. Mūžsenajiem rituāliem savijoties ar laikmetīgu interpretāciju rodas jauna — noslēpumaina, dīvaina un mazliet nekaunīga pasaule.

Programmu “Uzmanību, Austrija!” ar divām intelektuāli piesātinātām izrādēm noslēgs horeogrāfs Filips Gemahers, kurš vienlaikus tiek uzskatīts gan par laikmetīgās skatuves mākslas margināli, gan — vienu no ietekmīgākajām figūrām. Viņa darbi vienlaikus atrodas kustības, valodas un vizuālās mākslas teritorijās. Izrādē “manas formas, tavi vārdi, viņu pelēkais” 21. oktobrī D.Fab Gemahers izmanto paša radītās gleznas, runāto tekstu un īpatnējo, ekspresīvo ķermeņa valodu, lai radītu īpašas noskaņas telpu, ko papildina talantīgā franču mūziķa Žeralda Kurdiana skaņu ainavas. Savukārt, izrāde “walk+talk” 22. oktobrī Ģertrūdes ielas teātrī ir Gemahera solo no dejas pasaulē popularitāti ieguvušā tāda paša nosaukuma izrāžu-lekciju cikla, kurā dažādi mākslinieki tikai aicināti izteikties par savu darbu, savienojot kustību ar runāto vārdu un radot izrādi skatītāja acu priekšā.

“Homo Novus” noslēguma cēliens 7. – 13. novembrī piedāvās intensīvu pasākumu programmu ar Drīsa Verhofena (Nīderlande), Milo Rau (Vācija), Naseras Belazas (Alžīrija), Stan’s cafe (Lielbritānija), Daniela Vecela (Vācija), Raduana Mrizigas (Maroka), Frančeskas Grilli (Itālija), Dāvida Vēbera Krebsa (Beļģija), Lotes van den Bergas (Nīderlande), Valtera Sīļa un Jāņa Baloža (Latvija) piedalīšanos.

 

Nov, 2017

Čiekurkalns. Spiegi un dzelzceļš

Čiekurkalnā ir vērojams raibs arhitektūras stilu maisījums, jo šeit ir saglabājusies gan rajona oriģinālā apbūve – divstāvu koka mājas, gan padomju laika mantojums – pelēkās blokmājas, gan arī pavisam svaigi būvētas daudzstāvu mājas.

Nov, 2017

Norisinās “LULU” laikmetīgo operu cikls bērniem

‘’LULU bērniem’’ nu jau kļuvis par neatņemamu sezonas notikumu tiem vecākiem un bērniem, kuri vēlas sadraudzēties ar laikmetīgās operas un baleta pasauli. Arī šoziem katru svētdienu no 19. novembra līdz 10. decembrim plkst. 13:00 kino Splendid Palace Cafe Film Noir zālē būs iespēja vērot īpaši izvēlētus priekšnesumus vadošo pasaules orķestru un solistu izpildījumā. Kā jau

Oct, 2017

Bieriņi. Nepabeigtais mākslas koridors

“Būs jākopj pagalms un nevarēs halātā klīst gar māju. Bet vispār šī ir vislabākā Rīgas daļa, tas jau sen zināms,” daloties ziņā par jaunu velomaršrutu, kas savieno Torņakalnu ar Bieriņiem, savā sociālā tīkla profilā pajoko māksliniece Laura Feldberga.

Sep, 2017

Katrīna Jaunupe: laikmetīgajai mākslai joprojām vajag telpu

Laikmetīgā kultūra un ar to saistītās aktivitātes uzņem arvien jaunus apgriezienus. Arvien aktuālāks kļūst pagaidu izmantošanas jeb temporary use koncepts – tiek atdzīvinātas pamestas ēkas, kurās tiek ierīkoti dažnedažādi mākslas centri, rīkoti kultūras pasākumi, attīstās radošie kvartāli, kurus pārpludina arī jaunie mākslinieki. Veicināt radošumu un jaunradi mākslā, dot atspēriena punktu jaunajiem māksliniekiem un galvenais – izveidot

Sep, 2017

Rīgas mākslas telpā tiks atklāta Māra Subača izstāde

Izstāžu zāles “Rīgas mākslas telpa” lielajā zālē no šī gada 8. septembra līdz 12. novembrim apmeklētājiem būs pieejama izstāde “Laime pazīst pasauli”. Tajā tiks eksponēti Māra Subača šajā gadā jaunradītie darbi, kas tapuši, domājot par laimi kā cilvēka augstāko esamības formu. Īpaši izveidotā mākslas darbu labirinta konstrukcijā Māra Subača ierastās grafikas sērijas tiks papildinātas ar

Sep, 2017

Kaspars Lielgalvis: Rīga ir pilna aizslēgtu durvju

Attīstīt jaunu mākslas formu rašanos, veicināt sadarbību starp dažādu disciplīnu māksliniekiem – jau gandrīz 10 gadu mākslas centrs “Totaldobže” pastāv cēla mērķa vārdā. Pagaidu izmantošanas jeb temporary use koncepts, kura popularitāte aug visā pasaulē, tostarp arī Rīgā, ir viens no “Totaldobžes” instrumentiem, kas ļauj atvērt pamestu, tukšu un neizmantotu namu durvis kultūrai un radošumam –

Sep, 2017

Mārtiņš Mielavs par fon Stricka villu, radošumu un biznesu

Ne viens vien garāmgājējs, veroties pamestu namu tukšajos logos, ir iedomājies – cik skumji, ka ēkas tiek aizlaistas postā un turētas aiz slēgtām durvīm. Tādu ēku Rīgā ir daudz, dažviet pat veseliem kvartāliem. Tomēr ne visas pamestās ēkas ir pavisam aizmirstas. Arvien vairāk pasaulē, tostarp arī Rīgā, aktivizējas urbānās vides kustība – pamesti nami iegūst „otro elpu”,