Kritiskā mode

Teksts Oskars Madernieks   Foto Landa Lagzdiņa, Kitija Kaļiņina

Velobrauciens “Kritiskā masa”, kas ar mērķi pievērst uzmanību velokultūrai ik gadu Rīgā notiek 1. maijā, vienā ripojošā, tirkšķošā, zvanošā un taurējošā pūlī apvieno visdažādākos riteņbraucējus – gan tos, kam velosipēds ir brīvdienu rīks, ar ko laiski aizripināties līdz Mežaparkam, gan tos, kam velo ir gandrīz kā reliģija, kas paredz tikai šī transportlīdzekļa izmantošanu jebkuros laika un dzīves apstākļos. Devāmies uz “Kritiskās masas” tikšanās vietu pie Dailes teātra, lai izpētītu braucēju dažādību kā apģērbu izvēles, tā riteņbraukšanas nozīmes ziņā. Kas svarīgāks – individuālais stils vai funkcionalitāte? Kā šīs abas lietas apvienot, un kā vēl pāri tam visam sadzīvot ar svārstīgajiem laikapstākļiem?

velo_03

Konstantīns
Ar velosipēdu Konstantīns pārvietojas ikdienā, braucot uz darbu, pludmali un universitāti – no pavasara līdz rudenim un tad, kad ārā ir labs laiks. Savu apģērbu viņš pielāgo velosipēda stilam, un uz “Kritiskās masas” braucienu Konstantīns ir saģērbies tā, kā ģērbās viņa tēvs pagājušā gadsimta 80. gados. Šim velosipēdam esot savas priekšrocības – ja tas ceļā salūst, tad no divām daļām to var salikt kopā, turklāt šo riteni var ielikt sabiedriskajā transportā, un tas netraucē ne pašam, ne citiem.

velo_07

Oto
Arī Oto ar velosipēdu pārvietojas ikdienā, bet viņa ģērbšanās stilu tas neietekmējot. Pat lietus laikā viņš iztiekot ar lietusmēteli un kājās velkamiem mokasīniem. Oto svarīga esot arī laba un ietilpīga soma – tāda, kurā salikt iepirkumus veselai nedēļai. “Kritiskajā masā” viņš piedalās ar Nīderlandē pirktu velosipēdu, kurā var pārvadāt bērnu. Oto uzskata, ka tas ir ērtākais veids, kā pārvietoties pilsētā – bērns tur var iegulties, pa ceļam pagulēt, paspēlēties ar mantām.

velo_04

Biedrs Gevara
Pārvietojoties ar velosipēdu visu gadu, Biedra Gevaras vienīgais braukšanas stila elements ejot roku rokā ar praktisko nepieciešamību – tiek uzlocīta labās kājas bikšu stara, lai bikses neierautu ķēdē un tās nenosmērētos. Gevara ķiveri neizmanto, jo ķiveres, viņaprāt, nav pierādījušas savu efektivitāti.

velo_05

Gustavs un Dace
Neatkarīgi no tā, vai iet ar kājām vai brauc ar velosipēdu, Dace un Gustavs ģērbjas tāpat kā ikdienā. Arī lietus laikā viņi savu apģērbu nekā īpaši neaizsargājot, jo tas neesot iespējams – dubļi tāpat nonākot uz apģērba. Gustavs un Dace apgalvo, ka uz ceļiem var justies arvien drošāk, jo ar katru gadu velosipēdistu kļūst vairāk – šoferi viņus vairāk ievēro un ir uzmanīgāki. Tomēr abi uzskata, ka teju katram velosipēdistam kādreiz ir uzbraukusi mašīna, un Gustavs saka: „Es esmu notriekts tikai divreiz. Ja katru dienu braucu ar velosipēdu un tikai divas reizes esmu iekļuvis avārijā, tas, manuprāt, ir labs rādītājs.”

velo_06

velo_01

velo_12

velo_09

velo_08

Oct, 2017

Bieriņi. Nepabeigtais mākslas koridors

“Būs jākopj pagalms un nevarēs halātā klīst gar māju. Bet vispār šī ir vislabākā Rīgas daļa, tas jau sen zināms,” daloties ziņā par jaunu velomaršrutu, kas savieno Torņakalnu ar Bieriņiem, savā sociālā tīkla profilā pajoko māksliniece Laura Feldberga.

Sep, 2017

Katrīna Jaunupe: laikmetīgajai mākslai joprojām vajag telpu

Laikmetīgā kultūra un ar to saistītās aktivitātes uzņem arvien jaunus apgriezienus. Arvien aktuālāks kļūst pagaidu izmantošanas jeb temporary use koncepts – tiek atdzīvinātas pamestas ēkas, kurās tiek ierīkoti dažnedažādi mākslas centri, rīkoti kultūras pasākumi, attīstās radošie kvartāli, kurus pārpludina arī jaunie mākslinieki. Veicināt radošumu un jaunradi mākslā, dot atspēriena punktu jaunajiem māksliniekiem un galvenais – izveidot

Sep, 2017

Rīgas mākslas telpā tiks atklāta Māra Subača izstāde

Izstāžu zāles “Rīgas mākslas telpa” lielajā zālē no šī gada 8. septembra līdz 12. novembrim apmeklētājiem būs pieejama izstāde “Laime pazīst pasauli”. Tajā tiks eksponēti Māra Subača šajā gadā jaunradītie darbi, kas tapuši, domājot par laimi kā cilvēka augstāko esamības formu. Īpaši izveidotā mākslas darbu labirinta konstrukcijā Māra Subača ierastās grafikas sērijas tiks papildinātas ar

Sep, 2017

Kaspars Lielgalvis: Rīga ir pilna aizslēgtu durvju

Attīstīt jaunu mākslas formu rašanos, veicināt sadarbību starp dažādu disciplīnu māksliniekiem – jau gandrīz 10 gadu mākslas centrs “Totaldobže” pastāv cēla mērķa vārdā. Pagaidu izmantošanas jeb temporary use koncepts, kura popularitāte aug visā pasaulē, tostarp arī Rīgā, ir viens no “Totaldobžes” instrumentiem, kas ļauj atvērt pamestu, tukšu un neizmantotu namu durvis kultūrai un radošumam –

Sep, 2017

Mārtiņš Mielavs par fon Stricka villu, radošumu un biznesu

Ne viens vien garāmgājējs, veroties pamestu namu tukšajos logos, ir iedomājies – cik skumji, ka ēkas tiek aizlaistas postā un turētas aiz slēgtām durvīm. Tādu ēku Rīgā ir daudz, dažviet pat veseliem kvartāliem. Tomēr ne visas pamestās ēkas ir pavisam aizmirstas. Arvien vairāk pasaulē, tostarp arī Rīgā, aktivizējas urbānās vides kustība – pamesti nami iegūst „otro elpu”,

Sep, 2017

Tiks atklāts Baltic Sea Docs filmu forums

Ar īpašu brīvdabas seansu Kalnciema kvartālā sestdien, 2. septembrī sāksies Baltijas jūras dokumentālo filmu forums (Baltic Sea Docs). Skatītājiem tiks izrādīta filma “Velosipēdi pret automašīnām” (Bikes vs Cars), kas pievēršas satiksmes izaicinājumiem dažādās pasaules pilsētās. Pirms filmas notiks paneļdiskusija par satiksmes dalībnieku iekļaušanos vienotā satiksmē Latvijā, un pēc seansa – tikšanās ar filmas režisoru Fredriku

Aug, 2017

Viss, ko nezināju. Piezīmes par kādu festivālu

Teksts un foto Ance Šverna Tā bija viskarstākā vasaras diena. Kaķi satupa tuvējās pilsētiņas koku zaros, veikalnieces aizslēdza bodi vēlāk nekā parasti, bet večas, kas saņēmās pamest visu dienu kā nebūt vēsinātās istabas, atļāvās rušināties pa upes krastos ierīkotajiem dārziem līdz tumsai, pa laikam iešļūcot ūdenstilpnē arī pašas. Mums tuvojās toijota, kuras spīdīgā krāsa saplūda

Aug, 2017

Jauniešu iesaukums youngkim?

kim? Laikmetīgās mākslas centrs aicina pieteikties aktīvus jauniešus vecumā no 15 līdz 25 gadiem,  kuriem ir idejas un interese par jebkādu tematu vai parādību un kuri ir ieinteresēti eksperimentēt, kopā ar kim? atbalstu veidojot  pasākumus citiem jauniešiem, kā arī radīt un uzturēt youngkim? bloga saturu un iesaistīties diskusijās (audio, foto vai tekstuālās) par saviem iespaidiem