Phantogram vienkāršības spēks

Teksts Justīne Panteļējeva   Foto Jānis Amoliņš

Elektronsikās (un ne tikai) mūzikas cienītājus 6. aprīļa vakarā Rīgā, koncertzālē “Palladium” sveica amerikāņu elektroniskā roka un triphopa duets Phantogram ar savu vienīgo koncertu Baltijas valstīs. Tajā grupu iesildīja pašmāju apvienība Bandmaster, kurā spēlē producents un dīdžejs Rudd, hiphopa māksliniece Viņa (Zelma Jēgere) un Andis Ansons.

Grupa, kuras profesionālā darbība mūzikas jomā ilgst jau desmitgadi, liekus komentārus neprasa. Pirmās popularitātes starus viņi izpelnījās ar debijas albumu “Eyelid Movies” (2010), kurā sapņainā popa, elektronikas un triphopa skanējums kopā ar pasmagu lirisko tematiku iezīmēja Phantogram muzikālās aprises, kuras nav mainījušās vēl līdz gadam nr. 2016. Tieši pagājušogad duets izdeva savu trešo studijas albumu – “Three” (kurš gan ir teicis, ka albumu nosaukumiem ir jābūt ūber oriģināliem?).

_DSC3061

Tieši trešais mūziķu garadarbs arī ir par iemeslu viņu koncertam Rīgā. Desmit dziesmu garajā studijas albumā jūtama populārās mūzikas ietekme Phantogram elektronikas bītos, tomēr apdziedātās tēmas skar gan narkotikas, gan nāvi (vokālistes Sāras māsa pagājušogad izdarīja pašnāvību). Koncertā tika izdziedāts teju viss jaunais albums, un uz enerģētiskas nots uzstāšanos noslēdza albuma populārākā dziesma “You Don’t Get Me High Anymore”. Uzteicami bija albuma mazie dimantiņi, kuri iemirdzējās arī koncertā – blūzīgi elektronisks gabals “Same Old Blues”, kā arī “Calling All”, kurā jūtama neliela nostalģija pēc divtūkstošo sākuma, kad radošajā zenītā bija Gvena Stefanija un The Black Eyed Peas.

Phantogram koncerts, kurš bija labi apmeklēts, bet ne ļaužu pārbāzts – tas ir, nebija jāspiežas virsū svešiniekiem (katra intovertā latvieša fobija) un līdz tualetei bija iespējams tikt ātri un bez liekiem manevriem –, pašā būtībā bija patīkami vienkāršs. Tas noteikti šķita atsvaidzinoši pēc dažu megamūziķu koncertiem, kuros nereti dominē nevis saturs un izpildījums, bet gan zīmēšanās ar jauniem un pārsteidzošiem vizuālajiem efektiem. Te var viegli uzburt skatus gan no dīvas Kailijas Minogas vai britu rokeru Muse koncertiem. Tāpēc jādod vieta arī skaistai vienkāršībai, kas ļauj nepārspīlēti novērtēt mazu un vidēju koncertzāļu vērtību – šajā gadījumā bijušā kinoteātra “Palladium” telpu.

_DSC3058

Tomēr vienkāršība uzreiz nenozīmē garlaicību. Tādai grupai kā Phantogram, kura nealgo dejotājus un dronu armiju, pats gudrākais solis ir paķert klausītājus ar veikliem vizuāliem trikiem un lielisku skaņu. To grupa sasniedza arī izcilu gaismotāja darbu, skatuves apgaismojumam lieliski saplūstot ar dziesmu akcentiem un grupas radīto auru. Savukārt izteiksmīgie basi lika uzsvarus uz klausītāju siržu sitieniem un dzīvās mūzikas skanējumu – brīžiem elektoroindī, brīžiem roķīgu. Diemžēl jāpiebilst, ka par skaņas kopējo kvalitāti gan varētu padiskutēt – solistes Sāras lieliskais vokāls dažviet saplūda ar pārējo skanējumu. Iespējams arī, ka millennial paaudzes jauniešu ausis ir jau atradušas no kārtīgiem koncertu decibeliem un nebūtu spējīgas “pavilkt” kaut ko tādu kā Tesas koncerts “Aptiekas” pagrabiņā.

Uz koncerta otru pusi, kad ausu bungādiņas jau pielāgojas saņemtajām frekvencēm, arī publika šķietami atbrīvojās un kļuva kustīgāka – tad arī grupa ķērās pie saviem lieliskākajiem hitiem, kuri ir pelnījuši vietu elektroniskās mūzikas zvaigžņu zālē. Sirdi priecēja tādas gūžu vingrinošas dziesmas kā “When I’m Small”, “Don’t Move”, “Fall in Love” un citas.

Visu savelkot kopā, var izcelt trīs aspektus – jau minēto apgaismojumu un basus, kā arī Sāras dejošanu, kas bija tik piemīlīgi neveikla, gluži kā ik vienai meitenei bez balerīnas vai hiphopa dejošanas prasmēm. Pārfrāzējot dziesmas “Calling All” tekstu – viss, ko dari, ir labi un, ja gribi, tad šeiko tik uz priekšu.

_DSC3004

_DSC3006

_DSC3011

_DSC3012

_DSC3010

_DSC3015

_DSC3014

_DSC3022

_DSC3016\

_DSC3027

_DSC3024

_DSC3031

_DSC3028

_DSC3038

_DSC3050

_DSC3044

_DSC3052

_DSC3051

_DSC3055

_DSC3054

_DSC3062

_DSC3068

_DSC3064

_DSC3070

_DSC3084

_DSC3078

_DSC3095

_DSC3094

_DSC3071