Sākas teātra festivāls bērniem un jauniešiem “Eju meklēt!”

Teksts Jana Kohno   Foto – izrāde “Nāc laukā!” no Valmieras vasaras teātra festivāla

Žanru robežu meklējumi ēnu un objektu izrādēs, zīmējumu un muzikālajā teātrī, nano operā un Šekspīra tekstu klaunādē – tas viss un vēl vairāk būs skatāms Starptautiskajā profesionālo teātru festivālā bērniem un jauniešiem “Eju meklēt!”.

Festivālā no 9. līdz 12. martam vienkopus būs skatāmas tādas izrādes kā “Īsumā par visumu” (Jaunajā Rīgas teātrī), “Spēlmaņu nakts 2016” laureāte “Kaka un pavasaris”, “Šausmu autobuss” (Nacionālajā teātrī), “Hamleta” iestudējums no Igaunijas, izrāde “Gravity” no Izraēlas u.c.

“Eju meklēt!” programmu papildina arī dažādi citi pasākumi: starptautisks profesionāļu simpozijs “Skatuves māksla bērniem – izklaide, izglītība, personība” Zirgu Pastā un kontaktu programma “Festivāla klubs” kultūras telpā “3 Māsas”.

Par to, kas jāņem vērā, veidojot izrādes bērniem, kā arī par festivālā sagaidāmo aprunājāmies ar aktieri, izrāžu “Šausmu autobuss” un “Nāc laukā!” (šī izrāde tapusi Valmieras vasaras teātra festivāla ietvaros) režisoru Kārli Krūmiņu.

Pilna festivāla programma pieejama šeit.


Par ko ir izrādes “Šausmu autobuss” un “Nāc laukā!”?
Izrāde “Nāc laukā!” ir par to, ka draudzība var rasties neatkarīgi no valodas vai sociālā statusa atšķirībām. It kā gaužām vienkārša atziņa, tomēr pieaugušo pasaulē tā bieži tiek piemirsta. Otra izrāde – “Šausmu autobuss” ir piedzīvojums, kura laikā bērni ne tikai klejo pa teātra pagrabiem, bet beigās arī nonāk īstā Šausmu autobusā, kur kopā ar aktieriem pēta bailes, gan klausoties stāstus, no kuriem bailes rodas, gan tos pārrunājot un iepazīstoties ar bioloģiskiem mehānismiem, kas cilvēkos šo emociju rada.

Kas jāņem vērā, veidojot bērnu un pusaudžu izrādes – vai bērniem par noteiktiem tematiem vai aktuāliem jautājumiem jāvēsta citā veidā, formā nekā pieaugušajiem?
Man šķiet, ka galvenā kļūda, kuru es cenšos savos darbos nepieļaut, ir bērnu uzrunāšana augstprātīgā tonī. Tādā, it kā izrādes radošā komanda būtu gudrāka par bērniem, kam izrāde tiek rādīta. Pārspīlēta vienkāršošana, bakstīšana ar pirkstu acī un pēc iespējas biežāka moralizēšana – tā ir sliktas bērnu izrādes recepte. Es gribu taisīt labas izrādes, tāpēc cenšos būt godīgs. Man liekas, ka to bērni novērtē – godīgumu.

Esi veidojis izrādes gan pieaugušajiem, gan bērniem. Ar kuru auditoriju, tavuprāt, ir vieglāk komunicēt?

Es neredzu milzīgu atšķirību. Protams, ir mazliet atšķirīgs interešu loks un psiholoģiskās īpatnības – pieaugušie, piemēram, ir spējīgi koncentrēties ilgāku laiku, un tas nozīmē, ka bērnu izrādes būs notikumiem un pavērsieniem bagātākas.

Vai festivāls spēj un vēlas konkurēt ar digitālo pasauli, kas nu jau ieņem visai lielu lomu bērnu ikdienā?
Izrādē “Nāc laukā!” pat tiek izmantotas šīs tehnoloģijas – tajā spēlē bērnu grupa, kuri savus instrumentus spēlē planšetē vai telefonos. Es domāju, ka teātrim ir jārespektē tas, ka digitālie mediji ir milzīga cilvēku ikdienas daļa, tomēr es nedomāju, ka tās ir karojošas puses. Digitālajai pasaulei ir vērtības, ko nevar piedāvāt, piemēram, teātris, un otrādi.

Šāds festivāls tiek organizēts pirmo reizi. Ko tu no tā sagaidi un ko iesaki apmeklēt?
Visvairāk es sagaidu skatītāju interesi par izrādēm. Bieži sabiedriskajā telpā un teātros dzirdu vēlmi pēc vairāk bērnu un pusaudžu izrādēm. Te nu tās ir! Nāciet skatīties, izvēlieties sev un savam bērnam atbilstošo un gaidīsim ciemos!

Apr, 2017

Teika. “Te varētu uzfilmēt!”

Kinorežisors Ivars Tontegode, kura svaigākais veikums – dokumentālā filma “Knutifikācija” – dzīvi uz kinoekrāniem sāks 4. maijā, savu filmu scenārijus raksta Teikā – Rīgas apkaimē, kurā mīt kopš tīņa gadiem.

Apr, 2017

“Self Publish Riga” pasākumi jauniešiem

Fotogrāmatām un pašizdošanai veltītā pasākuma “Self Publish Riga” laikā – 12. un 14. maijā – K. K. fon Stricka villā notiks ekskursijas un darbnīcas skolēniem un jauniešiem vecumā no 14 līdz 24 gadiem.

Apr, 2017

“Kino Bize” piedāvā dokumentālo filmu dubultseansu

Tuvojoties Rīgas Pasaules filmu festivālam un dokumentālista Šona Makalistera (Sean McAllister) filmu retrospekcijai, “Kino Bize” piedāvā dokumentālo stāstu dubultseansu, kas notiks 22. aprīlī plkst. 18.00. Vienā vakarā būs iespēja pieredzēt paralēlo pasauļu tuvplānus, kurus veidojuši divi mūsdienu dokumentālā kino meistari – britu kino autors Šons Makalisters filmā “Sīrijas mīlasstāsts” (A Syrian Love Story, 2015) un

Apr, 2017

Phantogram vienkāršības spēks

Elektronsikās (un ne tikai) mūzikas cienītājus 6. aprīļa vakarā Rīgā, koncertzālē “Palladium” sveica amerikāņu elektroniskā roka un triphopa duets Phantogram ar savu vienīgo koncertu Baltijas valstīs.

Apr, 2017

Tiks izrādīts Vikas Ekstas gif animācijas projekts

Rīgas Fotogrāfijas biennāles starpgada pasākumu programmas laikā no 8. aprīļa tiešsaistes galerijā “Asa Nisi Masa” jeb anmgallery.com būs skatāma latviešu mākslinieces Vikas Ekstas gif animācijas projekta “Snakes and Ladders” izstāde. Animēts gif (Graphics Interchange Format – grafikas apmaiņas formāts) ir grafisks attēls, kas vienā failā ietver noteiktā kārtībā saliktu fotogrammu sēriju, kura nepārtraukti atkārtojas. Pēdējo gadu

Mar, 2017

“kim?” jaunā izstāžu cikla atklāšana

Laikmetīgās mākslas centrā “kim?” piektdien, 24. martā atklāts jauns izstāžu cikls, kurā iekļauta latviešu mākslinieces un “kim? Rezidences Balvas 2017” ieguvējas Ievas Kraules personālizstāde “α: Maldugunis”; somu mākslinieces Maijas Lūtonenas personālizstāde “Plāns un pludiņš”; meksikāņu mākslinieka Rodrigo Ernandesa personālizstāde “Ļodzīgākās no lietām”.

Mar, 2017

Tiks atklāts “kim?” pavasara izstāžu cikls

Ar īpaši laikmetīgās mākslas centram “kim?” radītām jaunu darbu sērijām 24. martā plkst. 19.00 “kim?” telpās Sporta ielā 2 tiks atklāts trīs solo izstāžu cikls: latviešu mākslinieces un “kim? Rezidences Balvas 2017” ieguvējas Ievas Kraules personālizstāde “α: Maldugunis”; somu mākslinieces Maijas Lūtonenas personālizstāde “Plāns un pludiņš”; meksikāņu mākslinieka Rodrigo Ernandesa personālizstāde “Ļodzīgākās no lietām”. Visas izstādes vieno